dinsdag 7 mei 2013

#1 column in de krant


 




































'Jeetje meid, heb jij dan geen voorbehoedsmiddelen gebruikt?
We stonden in de rij bij de Hema, om na lang aarzelen en op advies van mijn dochter dan toch maar de knalgroene in plaats van de donkerbruine jas te kopen, toen ik in gesprek raakte met een oudere mevrouw achter ons. Voordat ik mijn mond überhaupt open kon doen en mijn tong kon laten rollen vroeg ze onbeleefd verder. Je bent wel wat jong, niet waar? De manier van vragen gaf mij het gevoel alsof ik zojuist een misdrijf had gepleegd en verhoor kreeg.

Ik gaf de vrouw geen antwoord maar stelde direct een soortgelijke vraag terug: ‘Mevrouw, mag ik even brutaal zijn: Bent u weleens vreemdgegaan? En met wie? Heeft u het überhaupt wel veilig gedaan?!'

Natuurlijk stelde ik deze vraag niet echt. De vraag die de vrouw mij daarentegen stelde, heb ik maar al
te vaak gekregen. Achteraf kan ik niet begrijpen dat mensen dit soort vragen stellen, het gaat namelijk om privé zaken, die niemand wat aan gaan. En sowieso, wat doet het er nog toe? De vraag of je voorbehoedsmiddelen hebt gebruikt zou impliceren dat je iets niet goed hebt gedaan of nagelaten hebt. Misschien wilde ik wel bewust kinderen op mijn zeventiende?

Wanneer ik een dame met flink wat overgewicht in de supermarkt zie lopen en me bedenk dat het niet zo handig is dat ze 3 flessen cola en 4 zakken chips aan het afrekenen is, zou ik ook willen vragen of ze niet beter eventjes naar de groenten afdeling kan lopen.
Het is een aanname van mij dat de chips en de cola voor haar zelf zijn, terwijl ze net zo goed voor haar veel te dikke man kunnen zijn, en zij zelf sinds 2 maanden flink bezig is met Zumba en vet
verbranden in de sportschool.
Voorheen wist ik me geen houding te geven en legde ik volledige verantwoording af bij mensen die ik niet eens kende. Nu is dat wel anders. Ik sta steviger in mijn schoenen en voel me juist zeker met mijn dochter aan mijn zijde. Dat is belangrijk. Zo zien mensen hopelijk ook dat het stellen van dat soort gekke vragen absoluut overbodig is. Ik ben een trotse jonge moeder, dat mag iedereen weten!

4 opmerkingen: